Závěrečná práce (dále ZP), tj. práce bakalářská, diplomová, disertační, musí splňovat náležitosti odborného textu.
Cílem psaní ZP je, aby studenti a studentky na příslušné odborné úrovni prokázali, že jsou schopni řešit a písmeně prezentovat zadaný problém a obhájit své vlastní postupy. Kromě jiného ukáží, jak se orientují v oboru, že dovedou správně používat odbornou terminologii (více viz odborný styl), pracovat s odbornými informačními zdroji, správně je citovat atd.
Důležité!
Před zahájením psaní je potřeba se seznámit s pokyny a postupy vaší fakulty/univerzity, které upřesňují obsahové i formální náležitosti. Především:
- Způsob zadání ZP (volba tématu ZP)
- Podmínky a způsob odevzdání ZP:
o Forma, kterou je povinné odevzdat: elektronickou, tištěnou, obě.
o Návod na uložení elektronické verze ZP do IS univerzity (na ČVUT je to KOS).
o Tisk a vazba – v případě, že se povinně odevzdává tištěná ZP, stanovuje se (ve většině případů): počet kopií, způsob tisku (jednostranný či oboustranný), typ vazby (pevná vazba, kroužková aj.).
Tip! Pro potřeby vazby je potřeba nastavit okraje (na levé straně cca 35 mm volných kvůli vazbě).
- Rozsah práce je dán povahou i zvyklostmi v oboru. Většinou se požaduje určitý počet normostran (tj. 30 řádků na stránku a 60 znaků na řádek) ve formátu A4. Je dobré si zjistit, co vše se do rozsahu započítává a co ne (obvykle se nezapočítává seznam použité literatury a přílohy).
- Formální náležitosti: například typ a velikost písma, včetně řádkování; způsob zarovnávání a odsazování odstavců a vzhled nadpisů; způsob číslování (kapitol a podkapitol, stránek, obrázků apod.); podle jakých pravidel máte citovat.
Tip! Některé fakulty mají předpřipravené šablony ZP, které stačí vyplnit, nebo mají vzory, jak mají jejich ZP vypadat.
Na ČVUT na psaní závěrečných mají vliv tyto dokumenty:
Doporučení pro psaní:
- Držte se struktury ZP, kterou vyžaduje vaše fakulta. Řádně si promyslete osnovu práce – pořadí a rozsah jednotlivých kapitol a podkapitol. Je dobré už počítat i s obrázky, tabulkami a grafy, kde budou a kolik zaberou prostoru.
Proč? Bude se vám lépe psát, když si práci rozdělíte na menší části. Také se vám nestane, že byste nějakou část vynechali.
- Po skončení psaní je potřeba počítat s časem na kontrolu textu (zda je text logicky a srozumitelně uspořádán, opravili pravopisné chyby, sjednotili formátování, udělali typografické úpravy) a také na tisk práce (pokud je povinné odevzdat i tištenou ZP).
Proč? ZP by měla být po obsahové i formální stránce stejně kvalitní. A je škoda, abyste kvůli formálním nedostatkům, které máte možnosti ovlivnit, získali horší hodnocení.
Struktura práce (obvyklá – konkrétní pořadí a forma jednotlivých částí ZP záleží na pokynech vaší fakulty/univerzity)
Desky
Obsahují většinou tyto základní údaje:
- Název školy
- Název fakulty
- Označení typu práce
- Jméno autora
- Rok zpracování
Na některých univerzitách vyžadují některé údaje (např. jméno autora, rok zpracování) i na hřebu ZP.
Tip! Na ČVUT vzhled desek určuje Grafický manuál ČVUT.
Titulní list
Musí být v jazyce práce a obsahovat všechny předepsané údaje, většinou se jedná o:
- Logo univerzity (viz Grafický manuál ČVUT)
- Název univerzity
- Název fakulty
- Jméno a příjmení (titul) autora
- Název a podnázev práce (i v angličtině)
- Typ práce (bakalářská/diplomová/dizertační práce)
- Rok odevzdání
- Jméno vedoucího práce
- Často také i studijní program a studijní obor
Co konkrétně má titulní list vaší ZP obsahovat a v jaké grafické úpravě, si zjistěte v pokynech vaší fakulty (ústavu, katedry), nebo se inspirujte už v obhájených ZP (např. Digitální knihovna ČVUT).
Tip! Titulní list se nečísluje (to samé platí pro zadání, jak je to s dalšími stránkami záleží na zvyklostech konkrétní školy)! Ale všechny tyto stránky se počítají do stránkování.
Zadání
Zadání je důležitou součástí ZP, protože při hodnocení práce se posuzuje míra splnění zadání.
- Do tištěné verze ZP se většinou vkládá originál zadání (pokud bude více výtisků, originál bude obsahovat jen 1 z nich, v ostatních budou kopie).
- Do elektronických verzí ZP se zadání také vkládá. Konkrétní způsob záleží na možnostech informačního systému univerzity.
Tip! Zjistěte si, zda máte vkládat kopie zadání s podpisy nebo bez nich.
Prohlášení
O samostatném zpracování práce a korektní práci s informačními zdroji (citování).
Tip! Znění Prohlášení na ČVUT stanovuje Metodický pokyn č. 6/2023 pro zadávání, odevzdávání, ukládání a zpřístupňování bakalářských a diplomových závěrečných prací (Příloha 4).
Poděkování
Není povinné. Je projevem úcty těm, kteří vám poskytli jakoukoli pomoc a podporu při tvorbě závěrečné práce: vedoucí práce, pedagogové, konzultanti, odborná pracoviště, rodina (ne oponent, ten hodnotí už hotovou práci).
Tip! Pokud děkujete osobě, uveďte její celé jméno a příjmení a všechny její akademické tituly. U institucí napište celý jejich název, ne jenom zkratku.
Abstrakt a klíčová slova
V ZP se uvádí abstrakt a klíčová slova v jazykce práce (čeština, slovenština nebo dle domluvy) a v angličtině.
Více podrobností, jak má vypadat abstrakt a jak klíčová slova, najdete zde.
Seznamy zkratek a symbolů, obrázků, tabulek
Jednotlivé seznamy (zkratek, obrázků, tabulek) se vytváří v případě, že se v ZP objevují ve větším množství. Řadí se buď před vlastní text práce, nebo na konce práce. To záleží na pokynech/zvyklostech konkrétní univerzity.
Seznam použitých zkratek a symbolů
Všechny použité zkratky, kromě těch nejznámějších, by měly být v práci vysvětleny při prvním výskytu.
Tip! Pro lepší formátování zkratek a jejich vysvětlení je dobré použít tabulku bez viditelných okrajů.
Seznam použitých obrázků
Uvádí se sem všechny obrázky použité v ZP, včetně jejich popisu a čísla stránky, kde se v textu nachází.
Tip! Využijte možností vašich textových procesorů a seznam obrázků si vygenerujte s jejich pomocí.
Ukázka:
Seznam použitých tabulek
Zde jsou uvedeny všechny tabulky, které práce obsahuje, včetně jejich popisu a čísla stránky, kde se v textu nachází.
Tip! Využijte možností vašich textových procesorů a seznam tabulke si vygenerujte s jejich pomocí.
Ukázka:
Obsah
Souhrn všech kapitol, podkapitol a dalších částí práce (seznamy zkratek, seznam použité literatury, přílohy) s uvedením, na které stránce v textu začínají.
Ukázka:
Úvod
Rozsah úvodu v ZP by měl být cca 1-3 stránky.
Více podrobností, co má obsahovat úvod, najdete zde.
Teoretická východiska a cíle práce
Tato část práce by měla obsahovat:
- Popis současného stavu řešené problematiky
Zde prokazujete, jak umíte pracovat s informacemi (vyhledat, nastudovat, utřídit a analyzovat odbornou literaturu). Ve vlastním textu svá tvrzení podporujete tím, že se odkazujete na nalezené informační zdroje (více viz Jak citovat). Výsledný text by měl poskytnout nezaujatý a ucelený přehled o daném tématu, na jehož základě navrhujete výzkumné metody.
- Definice základních pojmů
Vysvětlení důležitých pojmů, které budete dále v práci používat.
- Stanovení cíle práce (řešeného problému, hypotézy)
Cíl by měl být definován podrobně, přitom jasně a jednoznačně, protože od něj se odvíjí celé pojetí práce, postup a volba řešení.
Lze se tu zmínit o tom, jaké využití od práce očekáváte, komu mají získané poznatky sloužit, na jaké otázky hledáte odpověď a podle potřeby i doplnit jednotlivé dílčí úkoly.
- Teoretická východiska
Stanovení, o jaký typ práce se jedná (např. empirická, teoretická) a z jakého pohledu bude téma zpracováno se zřetelem na cíl práce.
- Metodologická východiska
Stručný popis použitých metod, postupů, zařízení a přístrojů.
- Popis způsobu, jakým se bude zadaný úkol řešit
Někdy teoretická část spíše doplňuje praktickou část. Někdy je naopak sama stěžejní a odpovídá na cíl práce/výzkumnou otázku/hypotézu.
Časté chyby:
- Snaha uplatnit všechny nalezené informace (není nutné) – nepřehledný dlouhý text.
- Neznalost relevantní literatury – text je útržkovitý a neúplný.
Praktická/analytická část práce
Vlastní práce autora obsahující popis jeho řešení, které by mělo vést ke splnění cíle stanoveného v úvodu.
Důležité! ZP mohou mít pouze jednoho autora (studenta/studentku).
- Popis postupu (měření, experimentu, sběru dat atd.)
- Výsledky, výpočty
Měly by být přehledně prezentovány – ideálně v grafech, tabulkách a schématech, včetně stručného, leč jasného a úplného slovního popisu. V textu práce se následně odkazujete na číslo tabulky, obrázku (více Obrazový materiál, tabulky).
- Analýza dat
K čemu se došlo, co bylo dokázáno. Je důležité použít vhodné a odborné metody (např. SWOT analýzu, vícekriteriální hodnocení apod.).
Tip! Pozor na správnou interpretaci výsledků.
- Diskuze a vyhodnocení přínosu práce
Vztažení výsledků na cíle/hypotézu práce – shrnutí získaných výsledků (hlavní zjištění práce), které jsou interpretovány s ohledem na cíle práce.
Vazba na teoretickou část – získané výsledky a výstupy se porovnávají s výsledky a výstupy jiných autorů.
Diskuze je místem pro komentář výsledků (například proč je výsledek takový, jaký je, proč se výsledek liší od výsledků publikovaných jiným autorem, případně uvést, že je ve shodě). V této části práce vyjadřujete vlastní názor (podpořený argumenty), nebo návrh řešení problému, aby bylo patrné, že jste schopni aplikovat poznatky, které jste získali v průběhu studia. Na základě zjištěných skutečností z vlastního výzkumu formulujete závěry, případně vlastní návrhy na řešení daného problému. Nakonec můžete nastínit další směřování práce do budoucna
Důležité! Všechny údaje a pokusy popsané v ZP musí být ověřitelné a reprodukovatelné.
Závěr
Rozsah závěru v ZP by měl být cca 1-2 stránky.
Více podrobností, co má obsahovat závěr, najdete zde.
Seznam použité literatury
Soupis zdrojů, ze kterých jste vycházeli a použili je při psaní. Měl by obsahovat citace jen těch dokumentů, které jste ve své práci opravdu použili a odkazovali se na ně v textu.
Další podrobnosti o formách a tvorbě seznamů použté literatury najdete na stránkách: Vytvoření citace a Seznam použité literatury.
Přílohy
Samosatné materiály, které v detailech doplňují text práce, ale v samotném textu by působily rušivě (např. příliš velké soubory dat, mapy).
Další detaily najdete zde.